Sebagai contoh kita lihat pengasas 'The Body Shop Inc', Anita Roddick yang memulakan perniagaannya kerana beliau merasakan kebanyakan syarikat pengeluar minyak wangi dan kosmetik menjual produk dengan harga yang telalu mahal beralasankan rekabentuk dan pakej yang cantik. Anita Roddick juga tidak bersetuju dengan kebanyakkan syarikat kosmetik yang menggunakan gadis remaja sebagai duta ataupun 'cover packaging' bagi menjual produk 'antipenuaan' yang sepatutnya digunakan oleh wanita berumur 40an dan keatas dan bukannya remaja.
Anita Roddick menukar MASALAH kepada PELUANG, dan beliau mengeluarkan produk yang jauh lebih murah dan menggunakan bahan yang telah digunapakai sebagai membuat 'packaging' barangan keluaran Body Shop.
Kita lihat satu lagi contoh, Bill Gates adalah salah seorang yang juga melihat MASALAH sebagai PELUANG. Beliau memulakan syarikat Microsoft bagi mengeluarkan perisian yang mesra pelanggan (user friendly), mudah digunakan dan menarik. Bil Gates telah berjaya menyelesaikan masalah pengguna yang berhadapan dengan perisian yang hanya menggunakan 'dumb terminal' ataupun hanya teks dan tidak mempunyi antaramuka (interface) dan ikon.
Sebagai usahawan, sebelum memulakan perniagaan kita sepatutnya peka kepada beberapa persoalah seperti:
- Apakah produk ataupun perkhidmatan yang boleh memudahkan aktiviti ataupun urusan harian pengguna?
- Apakah yang membuatkan pelanggan atau penggua rasa tidak senang hati kepada barangan dan perkhidmatan yang ada sekarang?
- Apakah barangan dan perkhidmatan yang dapat menyelesaikan masalah dan keraguan pelanggan?
Ikhlas
MZA
0 comments:
Post a Comment